Bispen 1462 moh.

Lenge tur/retur: 6km
Total stigning: 743 høydemeter

Om Bispen

Spektakulær, men bratt topptur fra Trollstigen. Fra toppen har du fantastisk utsikt ned mot Isterdalen og Trollstigen, Trolltindene på andre siden av dalen, samt nabofjellene Kongen og skiperlen Finnan. Du har også utsikt mot blant annet Molde, Romsdalsfjella, Romsdalsfjorden og Norskehavet.

Veibeskrivelse og turbeskrivelse

Turen starter ved Trollstigen på 747 moh. Parker ved parkeringsplassen like etter "strupen" rett ovenfor selve Trollstigenplatået (ved bru over elva eller like etter brua). Følg vegen ca. 30 m oppover og kryss over vegen. Starten på stien er merket med rød T og er skiltet med Bispevatnet og Bispen/Kongen/Dronninga. Stien herfra er godt merket opp til Bispevatnet (0,9km fra Trollstigen). Fra Bispevatnet følger du stien gjennom ura til høyre fra vatnet, som er merket med varder. Litt før du begynner oppstigningen mot Bispen deler stien seg i to, den ene til Kongen, andre til Bispen. Gå mot Bispen som ligger til høyre og følg varder oppover ryggen. Vardene går etterhvert over til rødmerker en følger helt til toppen. Følg rødmerkingen! Det er fleire blindspor på veien, så stol på vardene og rødmerkingen - og følg disse heile veien opp! Like før toppen runder stien til høyre forbi et bratt barti og så opp på toppryggen som leder slakt fram til toppen. På toppen av Bispen 1462 moh er det en varde med bok som du kan skrive navnet ditt i.

Spesielt ned igjen er det viktig å følge rødmerkingen og vardene, da det er mange blindspor. I det man begynner nedstigningen fra toppryggen ser det ut som stien går nedover, men en skal bare fem meter ned og så runde ut på nord-ryggen.

Turen er fin å kombinere med Kongen, se turbeskrivelse og bilder her:   https://www.stinefriluft.com/l/kongen-1614-moh/