Grisetskolten 1066 moh.

01.08.2019

Fjell: Grisetskolten 1066 moh.
Område: Innfjorden
Kommue: Rauma, Møre og Romsdal
Lenge tur/retur: 7.2km
Totalt stigning: 960 høydemeter

Om Grisetskolten

En fin fottur til et flott utsiktspunkt over Romsdalsfjorden og Innfjorden.

Veibeskrivelse

Mellom bygda Innfjorden og Innfjordstunnelen er det skiltet opp mot Gridset ved Vikelva ved sementfabrikk. I første vegkryss ta til venstre og følg veg forbi boligfelt og opp til et gardstun. Her fortsetter man til høyre og kjører privat veg fram til parkeringsplass. Her står det informasjonstavle om stien og merkesteiner oppover.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen følger man veien ca. 100 meter innover, før stien tar opp til venstre rett etter elva. Stien følger elva et stykke oppover før den går inn i skogen. Stien går relativt bratt opp til Førnakken, en flott rasteplass med eget informasjonsskilt. Herfra legger stien seg litt, og følger elva Tverråa et stykke før den går opp det siste stykket mot Presten. Dette er en stor varde der stien deler seg.

Ta stien til venstre ved varden hvor det står skiltet Grisetskolten. Første stykket følger stien kanten slakt oppover. Stien blir gradvis brattere oppover mot ei ur. Stien krysser oppover ura, og det er delvis sti gjennom ura. Det er enkelte varder og røde merkinger som viser veien oppover ura. Terrenget legger seg snart og en kan fortsette over et slakere terreng og deretter følge toppryggen opp til selve toppen.

På vei ned anbefales det å ta turen innom Grisetskolten Exit. Da kan man fortsette over toppen retning Romsdalsfjorden/Molde og følge en sti som går langs fjellet mot Exiten. Herfra følger man stien videre og kommer etterhvert innpå stien i ura som man gikk på vei oppover. Herfra samme vei ned igjen.

Grisetskolten Exit

Turen til exit punktet er populært for basehoppere verden over. På hoppunktet er det montert en rampe hvor de hopper fra. Laaaangt ned!