Isfjordeggen

25.06.2020

Fjell: Lofkarstinden 1191 moh., Galtåtind 1124 moh., Snortungen 1198 moh.
Område: Isfjorden, Møre og Romsdal
Kommune: Rauma
Lenge: 15.4 km
Total stigning: 1300 høydemeter

Om Isfjordeggen

Visse du at Romsdalseggen har en tvilling? I skyggen av Romsdalseggen, på nordsiden av Isfjorden, finner vi Isfjordeggen som består av tre fine topper; Loftskarstinden 1191 moh., Galtåtind 1124 moh. og Snortungen 1198 moh.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen på Øvre Kavli følger du skilting mot Måsvassbu og Loftskarsetra. Først grusvei som går over til traktorvei og sti. Du går også samme vei som til Kirketaket i starten. Stien er tydelig merket med T-merking hele veien opp til Loftskarsetra. Like før Loftskarsetra er det ei bru over ei elv. Fra Loftskarsetra følger siten på høyresiden av dalen slakt oppover, og så litt stigning siste stykket til selve Loftskaret (786 moh). Herfra sees Måsvatnet og Måsvassbu. Fra Loftskaret tar man av stien og T-merkingen og følger ryggen til venstre noe bratt opp til navnløs topp (1087 moh) og videre opp til steinhytta "Vår", som ligger rett før toppen av Loftskarstinden 1191 moh.

Her er det naturlig å ta en god pause og litt påfyll av energi før en tar fatt på den luftigste delen av turen, selve eggen mellom Loftskarstind og Galtåtind. Herfra har du fantastisk utsikt mot Romsdalseggen, Trollveggen, Vengetindene og Romsdalshorn mens du går bortover eggen. Fra Galtåtind (1124 moh.) venter en liten ned- og oppstigning mot Snortungen (1198 moh.), som er det høyeste punktet på Isfjordeggen. På veien ned har du fantastisk utsikt mot Isfjorden. Fra Snortungen passerer man flere småtopper gradvis nedover mot Breivikskaret. Her er det ikke merket sti, men det er naturlig å se hvor en skal gå (mot Breivikskaret). Fra Breivikskaret kommer man inn på en fin, merket og tydelig sti igjen, noe bratt nedover mot fjorden.

Veibeskrivelse

Fra A til B, to biler. Parker ved traktorveg som tar opp ved elva i Breivika (slutt). Kjør deretter andre bilen mot Isfjorden og følg skiltingen mot Grøvdal. Etter en stund er det skiltet mot ”Måsvassbu” og man følger veien frem til Øvre Kavli (bomveg) hvor man parkerer (start).