Nordre Trolltind 1452 moh.

29.07.2019

Fjell: Norafjellet 957 moh., Adelsfjellet 1314 moh., Nordre Trolltind 1452 moh.
Område: Åndalsnes
Kommue: Rauma, Møre og Romsdal
Lenge tur/retur: 11 km
Totalt stigning: 1480 høydemeter

Om Nordre Trolltind

Spektakulær tur med mye stigning til Nordre Trolltind via Norafjellet (957 moh.) og Adelsfjellet (1314 moh). Fra toppen ser man rett inn i Trollveggen og rett ned i Romsdalen. Kanskje en av de råeste utsiktene i Romsdalen!

Veibeskrivelse

Kjør FV 63 Trollstigen fra Sogge bru, men stopp i krysset til Brønnsletta. Parker i liten avkjørsel på venstre side av veien ved Soggeberget eller på parkeringsplassen til Trollstigen Resort.

Turbeskrivelse

Turen starter først rett inn i skogen fra, deretter litt bratt opp første berget. Stien blir så tydeligere gjennom skogen opp til Soggeberget hvor det er et flott utsiktspunk. Fortsett langs tydelig sti opp til Orabotnen. Etter Orabotnen flølger man stien til venstre hvor det står skiltet "Norafjellet". Stien går først litt bortover før man følger ryggen videre. Like før skoggrensen går stien til venstre ut mot neste rygg. Godt merket sti og rød merking leder oppover, først til venstre for ryggen og deretter ut på ryggen like før toppen av Norafjellet.

Fra varden på toppen av Norafjellet (957 moh.) tar man ned til høyre og innover et flatt parti med flere små tjern. Kryss en morenerygg og ned til ei slette med ei elv. Kryss elva ved første sandbanken og følg ryggen til venstre oppover berget. I toppen av ryggen hold til høyre oppover ura. Stien er delvis vardet gjennom ura opp til breen. Ved breen holder man til venstre, under Adelsfjellet, og følger ramper som skrår svakt oppover mot ryggen før selve Nordre Trolltind. Siste stykket opp til ryggen går det litt brattere.

Fra ryggen like før selve toppen på Nordre Trolltind er det en bratt rygg som fører til toppen. Start litt til venstre på ryggen og kryss litt gram og tilbake langs tydelige ramper, til en svar renneformasjon som følges opp til toppen. Lett klyving siste partiet opp til toppen.

Fra Nordre Trolltind kan en følge samme vegen tilbake, eller følge ryggen tilbake via Adelsfjellet og ned til stien igjen derfra (fra skaret før toppen av Adelsfjellet). Eller motsatt. Jeg liker å gå over Adelsfjellet på vei opp, og langs Adelsfjellet på vei ned igjen.

Praktisk info: Det er fleire gode bademuligheter i små vann/tjern. En kan også fylle på godt fjellvann ved elva.