Olaskarstinden 1536 moh og Hornaksla 1510 moh.

04.08.2019

Fjell: Olskarstinden 1536moh, Hornaksla 1510 moh.
Område: Vengedalen, Møre og Romsdal
Kommune: Rauma
Lenge tur/retur: 12.70 km
Total stigning: 1120 høydemeter

Om turen

Topptur som går innerst i Venjedalen, opp til Olskarsvatnet og videre til toppen av Olskarstindnen langs østryggen. En fantastisk flott tur hvor en har utsikt til alle de spektakulære toppene/tindene rundt. Anbefales!

Turbeskrivelse

Stard ved parkeringsplass helt øverst i Vengedalen. Følg tydelig sti fram til Hornvatnet. Følg sti langs rundt vatnet et lite stykke og ta deretter opp sti som krysser oppover Horura, ca. 100 meter til høyre for elva fra botnen mellom Romsdalshornet og Olskarstinden.

Øverst i Hornura går det over til litt enkel klyving opp svaene som ledet opp til botnen, og stien er merket med rød maling. Det er viktig å følge stien til høyre helt til en er på høye med botnen, og ikke ta av til venstre for tidlig. Det står varder innover mot botnen som en skal se før en tar av fra stien opp mot Romsdalshornet.

I botnen krysser en elva, og følger merket sti som går oppover en rampe på siden ut mot Vengedalen. Rampen leder helt opp til flata før vatnet. Herfra fotsetter du innover til vatnet. Du går rundt vatnet på venstresiden og tilbake til østryggen på Olskarstinden. Følg ryggen oppover til toppen. Enkel klyving noen parti, men ingen utsatte passasjer.

Fra toppen av Olskarstinden har du fantastisk flott utsikt til alle de spektakulære toppene/tindene rundt.

Fra toppen av Olaskarstinden anbefales det å gi videre til toppen av Hornaksla (1510 moh.) for å få utsikt rett ned mot Romsdalen. Dette er kun 15-20 min ekstra.